fredag 19 november 2010

En Mc Holmgårds-måltid

Vad passar väl bättre till middag en fredagkväll än hamburgare och pommes frites (eller franskisar, som vi säger hemma hos oss)? Ikväll blev det dessutom Fialisas egna hemgjorda hamburgerbröd och makens goda köttfärsbiffar. 


Jag använde mig av receptet på hamburgerbröd som jag har i mitt Huslig ekonomi-häfte från när jag gick i sjuan. 


Hamburgerbröd


50 smör
5 dl vatten
50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk socker
11-12 dl vetemjöl
(jag använde 5 dl graham och resten vetmjöl för att få lite nyttigare bröd)


Rör ihop ingredienserna som till vilken jäsdeg som helst. Låt jäsa ca 20 min. Baka ut till 8 runda bröd. Pensla med lite vatten och strö över sesamfrön. Grädda i 225 graders ugn i ca 10-15 min.


Makens köttfärsbiffar bestod av:
- 750 g malet kött
- ca 10 skivor finskuren medwurst
- 2 pressade vitlöksklyftor
- 2 ägg
- salt, peppar och chilipulver efter behag (min man kryddar alltid som Melker)
- kanske nåt annat, men jag vet inte. Jag har sagt att han borde starta en matblogg - kanske ni kunde peppa honom lite också så får vi ta del av hans delikata experiment i köket.


Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar