tisdag 27 mars 2012

Dags för påskpyssel!

Nu är det hög tid att börja påskpyssla! De senaste veckorna har både jobbet och vår pågående köksrenovering tagit en stor del av min tid, men nu har jag tagit mig tid att virka lite igen. När marssolen tittar in genom fönstren är det roligt att plocka fram bomullsgarn i starka, glada färger och gripa tag i virknålen. Den här gången virkar jag påskägg. Mönstret hittade jag på garnstudio.com och så här gör man:


Trådfästartips: Vid varje färgbyte virkas trådändarna fast samtidigt som nästa v virkas, detta för att slippa fästa trådarna efteråt.
Ihopvirkning av 2 fm till 1 fm: 
Virka 1 fm, men vänta med sista genomdragning (= 2 m på nålen), virka sedan nästa fm, men när sista genomdragning görs dras tråden genom alla m på nålen - det är nu minskat 1 fm.

Påskägg: Ägget virkas runt och runt med de ränder och färgkombinationer som önskas. Läs Trådfästartips!
Virka 3 lm med nål 3 med 1 tråd Muskat och 2 trådar Glitter. Forma till en ring genom att virka 1 sm i den 1:a lm som virkades. Sedan virkas det så här:
varv 1: 1 lm, 6 fm om ringen, 1 sm i lm i början på v.
varv 2: 1 lm, 2 fm i varje fm, 1 sm i lm i början på v = 12 fm.
varv 3: 1 lm, * 1 fm i 1:a fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i lm i början på v = 18 fm.
varv 4: 1 lm, * 1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i lm i början på v = 24 fm.
varv 5: 1 lm, * 1 fm i var och en av de 3 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i lm i början på v = 30 fm.
varv 6 till och med 11: 1 lm, 1 fm i varje fm, 1 sm i lm i början på v.
varv 12: 1 lm, 1 fm i var och en av de 3 första fm, * 2 fm tills – se förkl ovan -, 1 fm i var och en av de 6 följande fm *, upprepa *-* 3 ggr och avsluta med 1 fm i var och en av de 3 sista fm och 1 sm i lm i början på v = 27 fm.
varv 13: 1 lm, 1 fm i var och en av de 3 första fm, * 1 fm i var och en av de 5 följande fm, 2 fm tills, *, upprepa *-* 3 ggr och avsluta med 1 fm i var och en av de 3 sista fm och 1 sm i lm i början på v = 24 fm.
varv 14: 1 lm, * 2 fm tills, 1 fm i var och en av de 4 följande fm *, upprepa *-* 4 ggr och avsluta med 1 sm i lm i början på v = 20 fm.
varv 15: 1 lm, *1 fm i var och en av de 3 följande fm, 2 fm tills *, upprepa *-* 4 ggr och avsluta med 1 sm i lm i början på v = 16 fm.
Obs! nu fylls ägget med lite vadd eller liknande.
varv 16: Virka ihop alla fm 2 och 2 = 8 fm.
varv 17: Virka ihop alla fm 2 och 2 = 4 fm.
varv 18: Virka 1 fm tvärs över öppningen genom båda lager. Sedan virkas det ögla.


Ögla behöver man förstås inte virka om man inte vill att äggen ska hänga t.ex. i påskris. Jag  ska ha mina ägg i en gammal glasburk så jag struntar i öglan.


1 kommentar:

  1. Åh, så fina! Synd att jag har så mycket att göra före påsk bara...

    Fio

    SvaraRadera