söndag 29 maj 2011

Nya kuddar till sovrummet

Det är bara att konstatera att arbetet inkräktar på fritiden. Men två kuddar till sovrummet sydde jag ändå förra veckan. Har länge tänkt sy kuddar i samma stil som sovrumsgardinerna (=gamla spetslakan) men inte vetat hur jag ville ha dem. Men när jag för någon vecka sedan vikarierade som textilslöjdslärare fick jag av en av eleverna ett bra tips på hur jag kunde göra. Och här ser ni resultatet:


Jag klippte alltså bara ut kvadratiska rutor med spetsen på och sydde sedan ihop dem till en  stor kvadrat som jag sedan kantade med lakanstyg. Bakstycket sydde jag i två delar som jag placerade omlott varandra och sydde fast kardborreband i för att enkelt kunna ta bort överdraget och tvätta det. Innerkudden fick ett blått tyg som lyser igenom den virkade spetsen. Enkelt och praktiskt - sånt gillar jag!


Ha en skön söndag!


Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar