onsdag 15 december 2010

Julstjärnor







Jag måste bara få dela med mig av ett småbrödsrecept på s.k. Julstjärnor. Prövade det häromdagen och det blev genast ett av mina favoritrecept. Dessa spröda mandelkakor smälter i munnen och gör en på gott humör! 


ca 30 st
150 g sötmandel
2 dl vetemjöl
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
125 g rumsvarmt smör


1 ägg till pensling


glasyr: 2 dl florsocker + 1,5 msk kokande vatten
dekoration: sockerkulor eller strössel (jag använde sk. vinterströssel)


Så här gör man:
Mixa mandlarna tills det blir ett finmalet mjöl. Blanda mandel, vetemjöl, socker och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt smöret och rör (kläm) ihop till en deg. Ställ in i kylskåpet och låt degen vila minst en timme.


Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen på mjölat bakbord till ca en halv centimeters tjocklek. Ta ut stjärnor med hjälp av pepparkaksform och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Degen är rätt smulig, men andas lugnt så går det nog bra. Pensla kakorna med ett uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna på galler. Rör ut florsocker med hett vatten och bred glasyren på kakorna. Dekorera.


Tips! Vänta med att glasera kakorna om du inte ska äta eller ge bort dem direkt. Då håller de sig spröda längre.


Mums!


Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar