måndag 13 december 2010

Årets luciatåg

"Jag hälsar er alla som förr mången gång
med ljus i min krona och stämningsfylld sång
Jag kommer när mörkast det är här i norden
när allt synes dött och förfruset på jorden
Du eviga stråle, du sol över allt
träng in i vart bröst där det nu känns så kallt.
jag hälsar er alla som förr mången gång
med ljus i min krona med stämningsfull sång"


Jag kom en dag på att jag skulle försöka virka ett luciatåg och här ser ni resultatet. Tyvärr har jag inte gjort nåt mönster så jag kan inte dela med mig det. Men jag började i allafall nerifrån med att virka en rundel. Sedan virkade jag kroppen och huvudet. När jag skulle göra luciakronan gjorde jag först en stomme av järntråd och lindade sedan garnet runt den.


Ha en skön luciadag!
Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar