tisdag 19 oktober 2010

Hemkunskapslimpa - ny favorit!

Det lönar sig att pröva på olika nya recept. Förra veckan bläddrade jag i min favoritbakbok Brödglädje. Där hittade jag Hemkunskapslimpan. Den är lätt att laga, jättegod och perfekt att rosta.

Här kommer receptet:

HEMKUNSKAPSLIMPA
en limpa
jäsning: 40 min
Ugn: 275 grader i 15 min + 15 min i avstängd ugn

5 dl vatten
25 g jäst
½ msk socker
½ msk salt
2 msk olja
2½ dl grovt mjöl (råg eller graham)
11½ dl vetemjöl

Värm vattnet till fingertemperatur. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt de andra ingredienserna. Forma degen till en limpa lika lång som bakplåten och låt den jäsa övertäckt i 40 min. Grädda limpan i 275 grader i 15 min. Stäng sedan av ugnen och låt limpan stå kvar i eftervärmen en kvart.

Mina egna tips:
* Jag gräddar brödet i en form så blir det högre och lättare att skära i fina skivor.
* Jag penslar brödet med lite honungsvatten när jag tar det ur ugnen.


Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar