onsdag 27 juni 2012

En necessär - resultatet av en regnig dag


Det har varit en riktig "sitta-inne-och-pyssla-dag" idag. Jag har länge tänkt att jag skulle försöka göra en virkad necessär med foder och dragkedja och idag blev det äntligen av. Jag hittade en jättebra beskrivning hos Designsponge. Det var mycket enklare än jag trodde men under processen lärde jag mig två saker som jag ska tillämpa på nästa gång:

1. Garnet bör inte vara för tjockt för då blir necessären onödigt "osmidig". Jag använde Marks & Kattens bomullsgarn Viva och det var i tjockare laget (men det var väldigt roligt att arbeta med och fort gick det eftersom man skulle ha virknål nr 4). Nästa gång ska jag använda ett tunnare bomullsgarn och nål nr 3-3,5. 

2. Virkmönster med hål i är väldigt dekorativt men lite knepigt att passa ihop med  en dragkedja. Jag fick lite problem när jag skulle sy sidosömmarna och det bara var hål där sömmarna borde gå. Ups! Jag lyckades ändå få det att bli någorlunda okej. Nästa gång får det bli fasta maskor eller stolpar. Då behöver man ju heller inget foder.

Efter några sprättade sömmar och en del aha-upplevelser blev resultatet av dagens pyssel ändå en helt ok necessär. Och trots att den ser ut som om den kunde innehålla en skiva rostbröd så kommer den i framtiden att fyllas med läppomada, huvudvärkstabletter och andra småsaker.


Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar