lördag 28 januari 2012

Virkade vantar värmer verkligen väl!


Om du frågar mig så är det mycket roligare att virka vantar än att sticka dem. Det går dessutom snabbt och de blir tjocka och varma. Vantarna på bilden är virkade med ett norskt garn (100% superwash ull) som jag kom över billigt i handarbetsaffären. Jag utgick från ett mönster som jag hittade i boken Garn, garn, garn av Susanna Zacke & Sania Hedengren men gjorde vissa egna ändringar. Kanske du också vill virka ett par? Då är det bara att följa beskrivningen här nedan.



VIRKADE VANTAR
Virka 28 luftmaskor (lm) med virknål nr 6. Slut dem till en ring med en smygmaska (sm) i första lm. Virka 28 fm i 15 cm eller önskad längd. Byt färg om du vill efter tycke och smak.
Öppning för tummen: Virka 6 lm, hoppa över 5 lm och fortsätt virka i 6:e fm. Fortsätt sedan varvet runt med nedtag även i de 6 lm. 
När arbetet är 9 cm från tumhålet eller totalt 24 cm görs ihoptagningar genom att virka *1 ihoptagning, 2 fm* Upprepa från *-* tills bara några maskor återstår. Klipp av garnet och fäst.
Tummen: Virka tummen med de 12 fm som du hämtar upp runt öppningen. Virka i ca 4,5 cm. Gör sedan ihoptagning på följande sätt: Virka *1 ihoptagn., 1 fm*. Upprepa från *-* tills 3 maskor återstår. Klipp av garnet och dra ihop resterande maskor. Fäst de lösa garnändarna. Klart! Om du vill kan du dekorera vantarna med en virkad blomma eller en fläta.


Jag dekorerade mina vantar med en något diskret
men ändå helt synlig fläta.
Trevlig helg!


Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar