söndag 8 januari 2012

Flaska har hittat hem!

Jag tycker väldigt mycket om gamla saker - så är jag ju också historiker till utbildningen. Dessutom har jag en mamma som delar mitt intresse och (liksom jag) gillar att gå på loppisar. När hon hittade en gammal lemonadflaska på loppis för en tid sedan kunde hon inte låta bli att köpa den åt mig. Flaskans etikett vittnar nämligen om att den lemonad som en gång fanns i flaskan var tillverkad i Nykarleby - bara ett stenkast från kyrkan. Med andra ord har flaskan nu hittat tillbaka till sin hemstad. Det känns fint att få ha flaskan som en inredningsdetalj i sitt kök i Nykarleby. Det känns liksom rätt!

Jag var lite nyfiken på hur gammal flaskan är så jag letade fram lite information om bryggeriet i Nykarleby på nykarlebyvyer.nu. En förteckning över bryggeriets ägare från 1853-1940 visade att flaskan är från tiden 1932-39 - alltså från bryggeriets slutskede. Lite intressant tycker jag att det är att texten på etiketten är finsk. Nykarleby har ju alltid varit en väldigt svensk stad.

Eftersom bryggeriet inte längre finns kvar (det revs på 1960-talet) passar jag på att lägga upp några bilder som jag hittade på nykarlebyvyer.nu. 
Bryggeriet i Nykarleby på 1920-talet.
 (källa:www. nykarlebyvyer.nu)
Bryggeriet i Nykarleby på 1950-talet.
 (källa:www. nykarlebyvyer.nu)

















Fialisa

1 kommentar:

  1. Det var en söt flaska, bra att den hittat hem :) Intressant är det med historia, synd att de har rivit så många av de hus som funnits i stan...

    SvaraRadera