måndag 20 september 2010

Krokning

Jag måste bara få dela med mig av en ny rolig sak som jag upptäckt, nämligen krokning (kallas ibland även Tunisisk eller Afghansk virkning. Krokningsnålen ser ut som en hybrid av en virknål och en sticka och själva krokningen är en blandning av stickning och virkning.


Krokning är en gammal teknik som lär ha varit en föregångare till både stickning och virkning. Den var populär under 1800-talet och då man gjorde klädesplagg, vantar, sockor, skurtrasor, filtar och dambindor i den här tekniken. På 1950-talet fick den igen en renässans för att sedan mer eller mindre glömmas bort igen. 




Hur man gör när man krokar kan du se på t.ex. 
Strömsös hemsida. Som inspiration kan du också kolla in http://krokning.blogspot.com/2010_05_01_archive.html
Där hittar du en hel blogg om krokning. 


Eftersom krokning lät så trevligt beslöt jag mig för att pröva på tekniken och göra ett par pannlappar. 
De blev faktiskt inte så tokiga! På pannlappen med det vita 
hjärtat har jag sytt fast ett bakstycke eftersom det blev ganska "trådigt" på baksidan när jag krokade mönster. 


Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar