onsdag 22 september 2010

Torkade äpplen

Vi har ett stort gammalt äppelträd på gården som förser oss med massor av äpplen den här tiden på året. I frysen har vi fortfarande äppelmos från ifjol så jag har försökt klura ut vad annat vi skulle kunna göra med våra äpplen. Idag kom jag på det! Jag skulle torka dem!


Torkning av äpplen är väldigt enkelt. Kärna först ur äpplena och skär dem i tunna skivor (i ringar), ca 3 mm. Vill du så strör du lite kanel på dem. Sätt dem sedan på bakplåtspapper på en plåt och torka dem i 125 garders ugn i ca 1 ½ timme eller tills de är lagom torra. Förvara dem sedan i glasburk med lock. Man kan också trä äpplena på en tråd och torka dem på en torr och luftig plats, men jag föredrar torkning i ugn. 


Tips: Om du hastigt doppar äppelskivorna i lättsaltat vatten ( 1 tsk salt i 1 liter vatten) innan du sätter dem på plåten så behåller de sin ljusa färg. 


Torkade äpplen blir perfekt att blanda i fibermüslin i vinter. Jag tror faktiskt att jag ska torka lite mera imorgon. Men nu ska jag fortsätta att sticka nagellack! Till vad? Det får ni se en annan dag. 


Fialisa

2 kommentarer: