onsdag 29 september 2010

Fru Fialisas "efter-behag-semlor"

Idag har jag bakat. Tänkte först göra bullar, men vi hade ingen mjölk hemma och jag orkade inte gå till butiken så det fick bli semlor istället. Hittade ett recept som såg ut så här:


1½ påse torrjäst
2 tsk havssalt
4 msk oliv- eller rypsolja
5 dl ljummet vatten
2½ dl semlemjöl
4 dl vetemjöl
½ dl krossade solrosfrön
½ dl linfrön
3/4 dl linfrökross
3/4 dl vetegroddar


Jag hade inte varken linfrökross eller vetegroddar men istället blandade jag ner lite vetekross, lite rågkross, lite sojakross och lite jästbrödsmjöl. Smakade på degen och tyckte att den var onödigt salt så jag tog lite honung och sirap och rörde ner det i degen. Precis när jag tänkte förklara degen färdig såg jag kastrullen på diskbänken. Där fanns lite kall havregrynsgröt som blivit över från morgonmålet. Perfekt! I med den också! Degen var ganska lös men såg härlig ut. Efter en halv timme hade den jäst till dubbel storlek och jag bakade ut den till semlor. Försökte att inte använda så mycket mjöl när jag bakade ut dem (det tär på tålamodet, men semlorna blir fluffigare). Sen gräddade jag dem i 225 grader i ca 15 min. 


Vid provsmakningen kunde jag bara konstatera att det var de godaste semlor jag bakat på länge. Några timmar senare kunde resten av familjen konstatera detsamma. Synd bara att jag aldrig kan baka exakt likadana semlor igen. Jag har nämligen ingen aning om hur mycket jag lade i av de extra ingredienserna. Men det är väl det som är charmen med brödbaket - att man får experimentera.


Fialisa

3 kommentarer:

  1. Mmmmm! Jag kände nästan doften av nybakat bröd när jag såg på bilden!!! :D Och vi som råkar ha torrjäst.. Dehär receptet ska jag ge åt Daniel ;)

    SvaraRadera
  2. Ojj va dom ser goda ut!!! Håller precis på o bakar semlor (glutenfria) o hittade sojakrosspåsen i skåpet. Tänkte ha i lite men undrar om man måste blötlägga eller koka innan? Nu testar jag iaf slänga i d med dom andra ingredienserna. Spännande.

    SvaraRadera
  3. Hej Loppan! Dina semlor är säkert klara vid det här laget... :) Jag brukar inte blötlägga sojakrossen, men det går säkert att gör det om man vill.

    SvaraRadera