måndag 19 augusti 2013

Sjal och disktrasa - samma mönster!

I sommar har jag stickat en hel del disktrasor enligt ett mönster som jag hittade hos HÄR.
Kanten med de små hålen ger disktrasan det lilla extra - ursnyggt helt enkelt.

Trasan stickas så här:

Lägg upp 4 maskor (av bomullsgarn eller bambugarn, jag använde Novita Bambu).  
Varv 1: sticka alla 4 maskor räta.
Varv 2: 2 rätmaskor, 1 omslag (bakifrån), rätmaskor till slutet av varvet. 
Upprepa v 2 till önskad bredd. När trasan är så bred som du vill ha den börjar du minska såhär:  1 rätmaska, 2 rätmaskor tillsammans, 1 omslag, 2 rätmaskor tillsammans, rätmaskor till slutet av varvet. Upprepa det här varvet till det finns 4 m kvar, maska av och fäst alla trådar.  

Eftersom jag gillade mönstret och det var så superenkelt så stickade jag en sjal på samma sätt, som en halv disktrasa alltså. Jag började från 4 maskor och ökade tills sjalen var så stor som jag ville ha den. Det lönar sig att använda rundstickor när man stickar en sjal annars blir det svårt att få rum för alla maskor. Jag använde mig av Novitas garn Rose och rundstickor nr 5. Till sist virkade jag även en kant av luftmaskbågar runt kortsidorna på sjalen.


Enkelt och snyggt vill jag påstå!

Fialisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar